کد مطلب:210525 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:212

مسلمین در ادبیات
به گفته خاورشناسان در قرن شانزدهم میلادی ملت غرب با آنكه نهضتی بر اساس كاوش های علمی مسلمین آغاز كردند آنقدر درجه اطلاعشان كم بود كه همه پیرو و مطیع مسلمین بودند و تمام دانشگاه های اروپا تا شش قرن روی مبانی علمی مسلمین و ترجمه آثار آنها گردش می كرد و مدار علوم ما یعنی اروپائیان فقط علوم مسلمانان بود و چند رشته كه از آن جمله پزشكی و ادبیات است تا زمان ما هنوز تقلید از مسلمین باقی است.

تأثیر ادبیات مسلمین در اروپا از گفته پروفسور گیپ نویسنده بخش ادبی میراث اسلام به خوبی مشهود است او می گوید باید دانست كه مشرق یعنی اسلام جاده جدیدی را برای اروپائیان باز كرد تا در ادبیات به مقام كنونی رسیدند و شعرای فرانسه كه گل سرسبد گویندگان اروپائی هستند تحت تأثیر نفوذ سبك اشعار عربی قرار گرفتند و اكثر آن مضامین را یا مشابه آن را به كار بردند. [1] .

او می گوید شاید این موضوع در نظر برخی دور باشد ولی برای نمونه تأثیر رساله الغفران ابوالعلای معری را با كمدی الهی اثر دانته الیگیری ایطالیائی 1321 - 1265 كه بزرگترین شاهكار ادبی در تاریخ اروپا است یادآور می شویم ملاحظه كنید ابوالعلای



[ صفحه 14]



معری كه در قرن چهارم می زیسته و از زنادقه معروف آن عصر است الغفران را به سبك ادبی نوشته [2] و دانته همان مضمون را اقتباس نموده در قالب الفاظ لاتین به نام كمدی الهی منتشر ساخته و شواهد بیشتری در تأیید این تأثیر ادبیات مسلمین در ملل غربی در دست است كه باید با مطالعه آثار مختلف اعتراف و تصدیق نمود.

و همچنین در فلسفه در تعلیم و تربیت - در جامعه شناسی - و سایر علوم مسیحیان مقلد مسلمین هستند.


[1] ميراث اسلام ص 81 - 80.

[2] عبقرية العرب ص 31 - سير العباد عارف سنائي غزنوي - مقدمه و ترجمه ي كمدي الهي ترجمه ي شجاع الدين شفاء ص 53 - و گفتار دوم مجتبي مينوي از 15 گفتار چاپ دانشگاه ص 36 - 33.